Image Map

sunnuntai 23. helmikuuta 2014

13. Miun hiihtoloma maalla osa 1.

Mae Govannen!

Vietin lomani idässä, Simpeleellä maitotilalla. Käyn siellä aina kesäisin ja syksyisin. Tämä olikin ensinmäinen kerta, kun kävin siellä talvella. Oli aivan mahtavaa taas, joten pidemmittä puheitta alan selittämään mitä kaikkea puuhasin siellä:

Perjantai 14.2

Koulun jälkeen menin kotiin viimeistelemään pakkausta. Söin pizzaa ja siivosin Lunan vessan ja sitten lähdin Pasilan asemalle. Oli kiva raahata täpötäyttä matkalaukkua ja kassia jossa on saappaat, talviratsastuskengät, turvaliivi ja kypärä vuorattuna takeilla. Stressaavaa ottaa aina ratsastuskypärä mukaan, kun pelottaa että se kuolee. En tajunnu taas että on ruuhkaa ja jouduin tunkemaan itseni bussin läpi. Junamatka sujui ihan mukavasti. Luin koko matkan Silmarillionia ja kuuntelin Hobitti kakkosen soundtrackia. Matkan loppuvaiheessa ystäväni Alien soitti ja sanoi että on ehkä tulossa omalla hiihtolomallaan (eli huomenna tai maanantaina) Helsinkiin! Siitäkös mie riemastuin. Toivottavasti nähään. Sitten ystäväni lähetti viestiä, että mitä pizzaa haluan, että haetaan sitku tuun. Perillä Simpeleellä satoi ihanan hiljalleen puuterilunta ja oli tosi paljon enemmän lunta kuin meillä. Oli ihana tunnelma ja näin jo ystäväni auton tulevan ja lähdin parkkipaikalle kävelemään. Simpeleen rautatieasema on ihanan pieni <3 Siellä on kaksi laituria, toinen on puinen ja se on tavarajunille ja toinen on matkustajajille. Sitten siellä ei ole edes lipunmyyntiä eikä mitään. Niin suloista <3 Sitten halasin ystävääni Leenaa ja mentiin autoon. Sitten ajettiin Teboilille hakemaan pizzaaaaa. Sieltä sitten Leenalle. Perillä oli ihanan lumista ja kun päästiin sisälle Stella-koira tuli vastaan ihan innokkaasti ja hyppi päälleni (aijai Stella) . Stella on ihana sekarotuinen koira. Sen kanssa on kiva touhuta ja käydä lenkillä. Siinä on kuutta eri rotua, en nyt muista kaikkea, mutta karjalankarhukoiraa, skotlanninpaimenkoiraa, oisko labbista ollu ja muita en muista xp. Sitten näin Minni kisun ja Liisi kisun. Kaverini Linda oli laivalla, kun hän on abi. Talon isäntä oli myös paikalla. Söimme siinä sitten pizzaa ja taidettiin telkkaria vähän kattoa. Mie menin sitten nukkumaan, kun aamulla piti puoli kuudelta herätä. Ennen se oli viideltä, mutta joku lomittaja oli pyytäny jos sais enempi nukkua, nii se on nyt sit jääny.

Lauantai 15.2

Heräsin 5:30. Väsytti ihan vietävästi. Herätysäänenä oli tämä <3. Puin navetta vaatteet päälle. Sitten menin syömään ensimmäistä aamiaista (hobitti meininkiä). Söin kulhollisen jogurttia. Se on se perus eka aamiainen. Sitten eikun navettaan! Katsastin ketäs lehmiä on vielä olemassa ja uudet vasikat. Pari uutta vasikkaa oli Kaisla ja Lalli. Olin aluksi ihan pihalla, kun Leena lateli ohjeita. Sitten kun alkutyöt oli tehty mentiin lypsyaseman puolelle. Olin sielläkin ihan sekaisin aluksi. Ja väsynyt. Minä vähän selostan lypsyn kulkua. Minun piti ottaa kuvia mutta unohdin. Ensin annetaan ruoka, sitten otetaan lypsyliina ämpäristä, jossa on kuumaa vettä. Se puristetaan kuivaksi ja pruitataan rasvaa. Sitten pyyhitään lehmän utareet ja otetaan koesuihkeet ja hierotaan tissejä jos tarvis. Sitten laitetaan rasva ja kone. Helppoa kuin mikä. (eri juttu on tulppaaminen, eli jos joku neljännes tyhjenee siihen laitetaan tulppa). Lypsyn jälkeen laiteltiin kaikki jälkityöt ja mentiin sisälle. Syötiin toinen aamupala ja sitten menin nukkumaan. Nukuin jonkun tunnin ja sitten menin Stellan kanssa lenkille.

Otin sitten kaikki kuvat kännykällä, joten en takaa laatua. Laadun tarjoaa Lumia 820 :D. Kaikki kuvat ovat niiden päivien kohdalla, jolloin ne on otettu. Lenkin jälkeen syötiin ja mentiin kauppaan. Kaupassa on aina kiva käydä. Sitten ei vissiin mitään ihmeellistä. Siinä kaupassa käynnissä menee aina se aika. Linda taisi siinä sitten tulla päivällä kotiin ja juteltiin siinä. Syötiin  kolmelta välipala jonka jälkeen navettaan. Leena opetti uusia juttuja minulle. Kuinka letku laitetaan maitotankkiin ja pois. Nyt osaan pistää koko lypsyaseman kuntoon. Sen jälkeen iltaruoka, jonka jälkeen saunottiin. Saunan jälkeen katottiin Putousta ja sitten nukkumaan.

Sunnuntai 16.2

Heräsin puoli yhdeksältä. Kävin Facessa ja sitten Leena ja kumppanit tulivat navetasta ja syötiin aamupalaa. Sen jälkeen kävin taas Stellan kanssa lenkillä. En ihan muista mitä sunnuntaina tehtiin :o. Ei varmaan mitään erikoista. Luin varmaan Silmarillionia. Juu nyt muistan, luin Silmarillionin loppuun. Oli ihan hirmu hyvä kirja, suosittelen! Hyvin mielenkiintoinen ja syvensi vielä lisää tuota Keskimaan historiaa oikein kunnolla. Illan navetan jälkeen tehtiin ulkona lumiukkoja (minä tein lumihepan) Stellalle tuhottavaksi. Stella tykkää lumesta kovasti ja tuhosi ihan innoissaan niitä lumiukkoja. Sitten mentiin sisälle ja syötiin. Aloitin lukemaan äikän kirjaa, kun piti lukea ajatuksia herättävä kirja. Minä luin Kazuo Ishiguron Ole luonani aina. Se oli aluksi ihan super hyvä, mutta vissiin puolivälissä aloin jo vähän niinkuin inhoamaan kyseistä kirjaa. Luin sitä pikkasen ja menin ajoissa nukkumaan, että herään aamulla.

Maanantai 17.2

Heräsin taas 5:30. Puin navetta vaatteet ja söin ensimmäisen aamiaisen. Navetassa ei mitään ihmeellistä. Katottiin jos se Etevä alkaisi jo poikimaan, mutta Leena sanoi ettei vielä tänään. Aamupalan jälkeen mentiin lenkille.
Leena meni navettaa siivoamaan, talon isäntä metsälle ja Linda nukkui ylälerrassa koko päivän. Minä luin koko päivän sitä Ole luonani aina kirjaa. Olisi muuten ollut tunti tallilla, mutta en päässyt (no shit Sherlock, kun olin maalla). Mutta ei kauheasti harmita.

MARTIN THE SIILI LELU. Joo nimesin Stellan lelun Martiniksi.

Tiistai 18.2

Heräsin kahdeksalta ja luin kirjan loppuun. Sitten oli aamiaisen aika ja sen jälkeen lenkille!
Huomasin muuten että kännykkäni oma muokkaus ohjelma on paljon parempi kuin koneen. Mutta en jaksa niitä uudestaan sieltä ladata, että saatte tällä kertaa tyytyä näihin. Teen joskus vertausta sitten :)

Lenkin jälkeen syötiin ja lähettiin Lindan kanssa tallille. Siitä ei nyt ole valitettavasti kuvia. Mentiin Lindan autolla (jee). Tallilla päätimme ensin ratsastaa ja sitten siivota ja sellaista. Otin vakioratsuni, suomenhevos tamman, Ellin ♥ Laitoimme hepat ja lähettiin semmoselle n.10 kilsan maastolenkille. Elli oli oikein mukavalla tuulella. Matka oli pitkä ja hikinen. Koska olin laittanut liikaa päälle, tuli kuuma. Mentiin aikasta paljon käyntiä ja ravia, koska liukkaus. Ekalla laukkakerralla Elli lähti kivasti minun käskystä ja rauhallisesti laukkaamaan ja oli tosi kivaa, tosin hänen kuntonsa petti ylämäessä. Sitten köpöteltiin taas ja katseltiin kauniita maisemia. Nähtiin ketunjälkiä. Tokalla laukkakerralla Elli lähti kyllä käskystä, mutta ihan tajuttoman kovaa! En ole eläissäni mennyt niin kovaa hevosella. Se oli niinkun super kovaa. Kunnon kiitolaukkaa. En ihan tiedä paljon me mentiin, mutta kyllä luulen että jopa jtn. 60 km/h. Ihme että pysyin kyydissä. Tosin Ellillä on aika tasainen ja ihana laukka ♥ Alkujärkytyksestä kun pääsin aloin hiukan jo nauttiakkin vauhdista ja tajusin myös hidastaa sitä laukkaa. Sitten mentiin nätisti käyntiä ja ravia. Metsäpoluilla oli kiva väistellä oksia kumartumalla kaulalle asti. Maaston jälkeen kun tulin alas selästä olin ihan kuollut. Joka paikkaan koski Dx. Tosi hyvää liikuntaa tuo ratsastus.
Alettiin siinä sitten laittaa hepat pois ja siivoamaan. Siivottiin heppojen karsinat, ruokittiin lampaat ja hepat, sekä vaihdettiin vedet. Lähdettiin ajamaan kotiin päin ja siitä sitten pikaisen välipalan kautta navettaan. Navetan ja ruoan jälkeen aloin katsoa Sherlockia. En kyllä paljoa ehtinyt, kun Leena tuli ja sanoi että Etevä alkaa kohta poikimaan. No minä pomppasin pystyyn ja lähdin navettaan oikopäätä. Otin kännykän mukaan, että voisin soittaa jos synnytys alkaa. No ottelin siinä kuvia ennen h-hetkeä.

Ihana pikku Lalli poika ♥ Vähän tärähti nää kuvat Dx

Vasemmalta oikealle: Illusia, Esteri, Impi, Eliksiiri(?) ja viidettä en tunnista.

Takana kurkkii Jamaica, hänen edessään Karibia, noita kahta en tunnista ja etualalla Kaisla.

Kaira.

Etevä ♥ Minun lempi lehmä.

Jamaica söpöilee ♥

Idoli poseeraa :D

Haave ja Idoli.

Illusia, Impi ja Eliksiiri ja taas tuo tuntematon.

Vanamo, Elviira, en tunnista ja en tunnista.(Essi?)

Lypsyasema.

Joku syö mun housuja, oisko Kaisla?

Kulta juo.

Super söpö Lalli ♥

"Mitä sä Etevä teet?"
No Leena sitten tuli paikalle ja ehin lämmitellä maitoa ja kaikkea.

Maito pitää lämmittää 39 asteiseksi, että se on sitten ämpärissä 38.

Höpsö Lalli jäi kiinni ämpärin alle ♥

Sitten odoteltiin puolitoista tuntia, ennenku alettiin vetämään vasikkaa ulos. Haettiin vetolaitekkin, mutta sitä ei tarvittu. Leena laitto narun molempiin sorkkiin ja hän tarttui toiseen naruun ja minä toiseen. Vedettiin vasikkaa niin paljon ulos, että pää tuli näkyviin ja sitten Tapani alkoi kanssani vetämään ja Leena piteli päätä. Oli kivaa :D Vasikka tuli aika helposti. Vedettiin vasikka olkien päälle ja varmistettiin oliko tyttö. No olihan se, tosin oli vähän ylimääräisiä tissejä siellä :D Ne pitää sitten poistaa. Etevä alkoi siinä sitten heti hoitamaan ja me mietittiin nimeä. Seuraavana päivänä päädyttiin Lorelayhin.

Etevä sai Helunan Herätystä. Se on lehmien energiajuomaa.

Siinä meni koko ilta. Sitten saunan kautta nukkumaan.

Jatkuu osassa 2! Tuli tosi pitkä ja paljon kuvia, toivottavasti ei haittaa :)