Image Map

tiistai 26. toukokuuta 2015

66. Leirikoulu Berliinissä osa 1

Hallo!

Tulin lauantaina aamupäivällä Berliinistä. En vaan viikonloppuna, enkä eilen kerennyt siitä postaamaan. Ajattelin etten ota paljoa kuvia, mutta silti niitä kertyi yli viisisataa. Ja yli puolet on eläintarhasta....ups. Lisäksi unohdin Nominationini Berliinin kentälle. Jooh...pitää laittaa jotain viestiä sinne.

Tiistai 19.5.

Lähdettiin siis tosi aikaisella lennolla Berliiniin. Kentällä piti olla 3:55. Olin nukkunut puolitoista tuntia.En tajua kyllä vieläkään miksi, kun jouduttiin odottamaan yli tunti, että päästään koneeseen. En tykkää lentokoneella matkustamisesta yhtään. Siellä on ahdasta, paljon ihmisiä ja mulle tulee aina huono olo siellä. Ja minä kun haluaisin jonnekkin Japaniin, sun muihin kaukaisiin maihin. Pitää mennä jollai Airbusilla varmaan.

Perillä meillä oli opastettu bussi kiertoajelu homma juttu. Pysähdyttiin Brandenburgin portilla.

Mielestäni se näyttää paremmalta kuvissa ja toiselta puolelta.

Bussi ajoi meidät hotellille, johon jätimme laukut, sillä emme saaneet vielä huoneitamme. Oli niin aikainen aamu. Hotellin lähellä oli se iso ja pitkä ostos katu, jonka nimeä en nyt muista. Käveltiin sen varrella olevalle pommitetulle kirkolle ja sen viereen rakennetulle uudelle kirkolle.

Sen jälkeen mentiin KaDeWe- tavarataloon ruokaosastolle ihmettelemään. V ja I (kaverit joiden kanssa hengailin) osti jotai suklaata sun muuta. Tavaratalolta mentiin sen vieressä olevalle torille syömään lounas. Siellä oli tosi ahdistavaa, en tykännyt yhtään. Olin myös niin kämänen ja vielä ihan jäissä, että pistin I:n tilaa mulle ruokaa. En osaa kommunikoida vierailla kielillä, jäädyn aina. Torilta mentiin shoppailemaan. Käytiin Forever 21:ssa, Pull&Bearissa, Urban Outfittersissä... Esittelen ostokset sitten lopuksi.

Illalla mentiin Mall of Berliiniin, kun ensin oltiin levätty kaksi tuntia hotellilla. Käytiin siellä Hollisterilla, Bershkassa, Pepe Jeansissa, sun muissa. Syötiin yläkerrassa pastaa.

Mentiin sitten ruoan jälkeen hotelliin ja nukkumaan. Väsytti yllättävän vähän, vaikka olin ollut 20 tuntia hereillä ja päivä oli tuskallisen pitkä. Tuntui, että kun kello oli yksi, olisi jo ollut seitsemän.

Keskiviikko 20.5

Syötiin aamulla kämäset aamupalat. Ihan oikeasti huono aamupala oli hotellilla. Olivaer Apart Hotellissa. Kämäsiä sämpylöitä, paahtoleipiä, voita, marmeladia, suklaalevitettä, kirsikka jogurttia, persikka jogurttia, mysliä, munakasta, nuhjuisia omenoita, kahvia, pahaa teetä ja mehua. Ei täyttänyt yhtään.

Mentiin johonkin Berliinin vanhimpaan säilyneeseen osaan.

Berliinin tuomiokirkko näkyi hyvin kaukaa.
Sieltä mentiin tv-tornille.

Tv- tornissa oli turvatarkastus, jossa se ukkeli penko mun laukun ja ryttäs mun tavarat ja paperit :c. Ilkeää.

Tv-tornilta mentiin syömään Burger Kingiin, jossa oli lisää epäkohteliaita ihmisiä. Yay! Mentiin viiden porukassa. Eka A tilasi ruoan ja se myyjä ei ymmärtänyt yhtään, vaikka hän sanoi ihan selvästi mitä halusi. Kun minä tilasin saksaksi, se ei siltikään ymmärtänyt ja pudisteli päätään. Sitten se heitti M:lle vaihtorahat ja antoi meille vaan kolmet ruoat, vaikka tilattiin neljät. Sellaista toimintaa. Joo.

Ruoan jälkeen mentiin Primarkiin shoppailemaan. Ou jea. Sieltä mentiin tylsään DDR- museoon. Jos menette Berliiniin, älkää käykö siellä. Rahan tuhlausta, Siellä ei ollut mitään. Trust me. Ja mä vielä tykkään historiasta ja oon kiinnostunut tollaisista jutuista, mutta se oli oikeasti tylsä. Ehkä huonoin museo, missä olen koskaan käynyt.

Istuttiin I:n ja V:n kanssa museon ulkopuolella ja kateltiin kirkkoa.

Museolta mentiin katsomaan tuota kirkkoa lähempää.

Kaiken tämän jälkeen mentiin vielä valtiopäiväkupoliin.

Torstai 21.5

Syötiin taas scheißea aamupalaa. Mentiin opastetulle juutalaiskävelykierrokselle. Toisinsanoen menimme bussilla Berliinin juutalaiskaupunginosaan, jossa opas selitti kaikennäköistä. Siellä oli hieno muistomerkki.

Pysähdyttiin tällaiseen paikkaan, ennen berliinin muuria. Tunnelma oli mulla ja kavereillani matalalla, sillä oli huutava nälkä. Lisäksi opettajat sanoivat, ettemme ehtisi syödä tässä, vaikka oltiin tuolla yli puoli tuntia. Lopulta lähellä East Side Gallerya päästiin Subwayhin, jossa syötiin kaksi puolikasta leipää. Kyllä ne myyjät katto xD. Mitäs pitivät meitä nälässä, kun aamupalastakin oli yli kuusi tuntia...

Saavuimme muurille. Se oli ohuempi, kuin kuvittelin. Vaikuttava kyllä. Se meinataan purkaa kokonaa. Mielestäni se pitäisi suojella, koska se kertoo historiasta.

Löysin Tardiksen muurista!!

Muurilla on tärkeää asiaa...